Förändringar i två register för öronoperationer
2020-09-08Man loggar in i registret och fyller i direkt i databasen. Från den 1 oktober 2020 kan nuvarande operationsformulär i pappersform inte längre användas. Genom att pappersformulären försvinner minskar den totala tiden som klinikerna lägger på att registrera data. Avsikten är att höja datakvaliteten, göra inmatningsformulären dynamiska och möjliggöra justeringar över tid. Risken för fel minskar när registreringen görs direkt utan mellanhänder. Tanken är att opererande läkare ska göra registreringen online i anslutning till operationen.
Återbesöksformulären och patientenkäterna kommer även i fortsättningen att kunna fyllas i antingen elektroniskt eller på papper. Om patienternas e-postadresser registreras vid operationstillfället kan registerarbetet bli helt fritt från hantering av pappersformulär. Rutiner måste dock finnas för att skicka ut pappersformulär om inte patienten besvarar formuläret elektroniskt.
Professionsföreningar står bakom
Förändringarna arbetades fram under 2019 och 2020. De är förankrade hos och utformade i dialog med SÖF:s medlemmar. De nya webbformulären demonstrerades och diskuterades på årsmötet i maj i år. Användare hade under maj månad möjlighet att testa inmatningsformulären och komma med feedback.
Registret för myringo- och ossikuloplastik kommer att byta namn, men det nya namnet är inte klart än.
SFOHH är informerad och stödjer denna process.
Så ändras operationsformulären
I Otoskleroskirurgiregistrets operationsformulär genomförs förändringar av frågorna som gäller reoperationer och avbrutna operationer. Frågor om talaudiometri läggs också in pre- och postoperativt.
I Registret för myringo- och ossikuloplastik är förändringarna mycket omfattande. Här utökas inklusionskriterierna till att gälla i stort sett all otitkirurgi för kroniska besvär. Det innebär att ett antal nya frågor tillkommer. De utökade inklusionskriterierna är sedan länge efterfrågade av professionen och syftar till att göra registret mer heltäckande för otokirurgi. Tumörkirurg, skallbaskirurgi, kirurgi enbart i hörselgången och insättning av aktiva mellanöreimplantat är exempel på ingrepp som inte ska ingå i registret.
På vilket sätt uppföljningar kommer att ske i det utökade myringo- och ossikuloplastikregistret är inte helt klargjort än. Till att börja med blir det som tidigare ettårsuppföljning, men det är troligt att vissa diagnoser och operationer kommer att följas upp under längre tid både med läkarbesök, hörseltest och patientenkäter. Det är därför mycket viktig att patientens e-postadress läggs in från början i registret.
Detta behöver ni göra på kliniken
Ni behöver se över rutinerna för registreringsarbetet.
- Hur kan ni förenkla rutinerna när pappershanteringen minskar?
- Hur säkrar ni att opererande läkare registrerar operationerna?
- Hur säkrar ni att patienternas enkätsvar kommer in? Får ni in deras e-postadresser? Hur ser ni till att få in svar på papper om de inte kommer in elektroniskt?
- Se över aktuella behörigheter till registret. Har alla läkare möjlighet att registrera sina operationer? SITHS-kort eller Mobilt BankID kan användas för inloggning.
- Ta bort de gamla operationsformulären. Pappersformulären kan inte användas för operationsregistrering efter den 1 oktober 2020.
- Ta inte bort de gamla återbesöks- och patientformulären än.
Nya behörigheter beställs av de utsedda kontaktpersonerna på kliniken. Behörigheter beställs via onh@registercentrum.se eller 0707–748557. Telefontid vardagar 8.30-12.