Dipp i svarsfrekvens för PROM föranleder åtgärder på kort och lång sikt
2020-05-12Det var de som arbetar med Tonsilloperationsregistret som själva upptäckte nedgången i svarsfrekvens. Så fort den blev känd startade Registercentrum Västra Götalands IT-enhet en felsökning. Något konkret fel hittades inte, men tidpunkten för nedgången överensstämde med ett byte till en annan server för PROM-utskick. Bytet gjordes för att Registercentrum gick över till VGR:s nätverk. Man tror att PROM-utskick efter det i högre grad hamnade i mottagarnas skräppostlådor. Nu har Registercentrum bytt server igen. Ett test efter bytet visade att 28 av 29 utskick gick fram utan att hamna i skräpposten.
– Vi bytte ut servern för några veckor sedan och testresultatet gör att vi tror att serverbytet har avhjälpt problemet, men vi följer noga trenden tills vi ser att svarsfrekvensen återgått till det normala, säger Urban Wiklund, chef för IT-enheten på Registercentrum.
Risk att PROM-utskick betraktas som spam
Den digitala PROM-insamlingen är ett sårbart system, eftersom utskicken går till stora mängder olika datorer, mobiler och läsplattor med stora mängder olika program för att ta emot e-post och surfa. Det är mycket svårt för avsändaren att garantera att PROM-utskick går fram som de ska överallt. Det är mottagarens mailserver och spamfilter som avgör om avsändaren betraktas som betrodd eller inte. Om avsändaren inte är betrodd hamnar e-posten i mottagarens skräpkorg, vilket sannolikt är det som drabbade Tonsilloperationsregistrets patienter. Registercentrum får inga felmeddelanden som indikerar att något inte fungerar när detta händer.
För att ändå ha bättre koll på om de digitala PROM-utskicken går fram kommer Registercentrum att börja visa statistik över svarsfrekvenser för digital PROM. Det blir på en ny webbplats med statistik som kommer att visa produktionen i IT-plattformen Stratum. Statistiken över svarsfrekvenser kommer att vara lättillgänglig både för registrens personal och IT-medarbetarna på Registercentrum. När webbplatsen är i bruk kommer man lättare att kunna upptäcka dippar än vad som nu var fallet.
1177 kan vara framtida lösning
En mer långsiktig lösning på den sårbara digitala PROM-hanteringen kan i framtiden vara att den sköts via 1177.
– Vi utvärderar möjligheten att använda Mina Vårdkontakter, 1177 som distributionskanal för PROM, eventuellt tillsammans med Formulärstjänsten. Där skulle vi få ett mer kontrollerat sätt att hämta in PROM och där skulle man minska risken att PROM-utskick betraktas som spam, säger Urban Wiklund.